Jak začít podnikat s rolovanou zmrzlinou

Tradiční zmrzlina dnes již nikoho nezaujme. Chce to něco nového, svěžího, lahodného, co zaujme na Instagramu. To přesně je rolovaná zmrzlina. Jak s ní začít podnikat? Jaká je návratnost investice? Vyplatí se to vůbec? To a mnoho dalšího prozradí tento článek.

U tradičních zmrzlinových stánků se víceméně spoléhá na to, že někdo půjde kolem, dostane na zmrzlinu chuť, a tak si ji koupí. Rolovanou zmrzlinu oproti tomu mnoho lidí nezná a budou ji chtít vyzkoušet. Pokud bude opravdu kvalitní, budou zákazníci ochotni kvůli ní cestovat přes půl města.

Začít podnikat a získat si zákazníky tedy není tak velký problém. Udržet si je a zajistit, aby se vraceli, je už jiná pohádka. Tomu je také třeba přizpůsobit marketingovou kampaň.

Tradiční vs. rolovaná zmrzlina

Rolovaná zmrzlina je úplně jiná než klasická kopečková nebo točená zmrzlina, která se prodává na každém rohu. Zaprvé se vyrábí z kvalitních surovin. Není to prášek rozmíchaný s mlékem a vodou, ale smetana s čerstvým nebo mraženým ovocem.

Na tom se odráží také cena, a to jak oproti klasické točené, tak oproti italské kopečkové zmrzlině. Výroba jedné zmrzliny vyjde zhruba na 15 – 30 korun. Prodává se potom v rozmezí mezi 60 a 120 korunami. A lidé jsou více než ochotni tuto sumu zaplatit.

Pořizovací náklady

Kdo chce začít podnikat, měl by si nejprve spočítat pořizovací náklady. Ty jsou u rolované zmrzliny poměrně překvapivé. Vše potřebná se dá totiž zařídit za 100 000 korun. Pro srovnání to není o moc více, než stojí samotný kvalitní stroj na točenou zmrzlinu.

Samozřejmě je v rovnici mnoho proměnných. Záleží na konkrétní koncepci, přístupu, místu i na tom, jestli se zmrzlina bude prodávat v jednoduchém stánku nebo v kamenné prodejně. Právě prostory jsou zpravidla největším nákladem, ceny se v jednotlivých městech výrazně liší.

Druhou velkou investicí je stroj, na kterém se rolovaná zmrzlina vyrábí. Na tom se určitě nedoporučuje šetřit, zároveň je ale dobré myslet na to, že se jedná jen o zařízení, které udržuje kovovou desku na nízké teplotě.

Na rozdíl od výrobníků na zmrzlinu točenou nemá stroj na rolovanou zmrzlinu na výslednou chuť žádný vliv. Proto není nutné dát za něj 200 000 Kč, a že je takových nabídek opravdu hodně.

Ideální je zvolit zlatou střední cestu –⁠⁠ nekupovat draho, ale ani bazarové šmejdy. Dá se sehnat třeba zmrzlinový stroj se servisem a tříletou zárukou za 35 000 Kč, a to od důvěryhodného prodejce.

Lednici na smetanu a ovoce je možné koupit levně na bazaru, dá se ale sehnat i zadarmo za odvoz. Kdo bude chtít nabízet chlazené nápoje, lednici mu zapůjčí Coca-Cola.

Další vybavení závisí na tom, jak má podnik vypadat a co se v něm má prodávat. Pronájem kávovaru jde zařídit od spousty společností zdarma za pravidelný odběr určitého množství kávy. S tím klient většinou dostane i sklenice a kompletní kávový servis.

Zařízení, jako je barový pult, stoly a židle, čistící prostředky, lžičky, talířky a misky, již obnáší malé částky. Pult si lze vyrobit svépomocí maximálně za 5 000 Kč. Nádobí a čistící náčiní nevyjde na víc než 3 000 Kč.

TIP: Pozornosti podnikatelů by neměla uniknout služba Twisto. Ta totiž kromě dalších výhod disponuje funkcí Twisto Snap pro snadné placení faktur. Stačí fakturu vyfotit a aplikace se o vše postará. Dle Twisto recenzí funguje rychle a bezstarostně.

Kam se šplhá celková výše počátečních nákladů? V případě malých prostor s místy v sezení v centru města se cena může pohybovat kolem 70 000 Kč. V závislosti na konkrétní koncepci jdou náklady ještě mnohonásobně snížit.

Návratnost investice

Jak začít podnikat, aby se investice vrátila? A za jak dlouho se vrátí? S jakým riskem? To se liší od provozovny k provozovně. V první řadě záleží na tom, zda se podnik nachází na frekventovaném místě nebo v zastrčeném stánku, kam přijdou 3 lidi za den.

Kdo si koupí stánek s veškerým vybavením a za vše zaplatí přes 250 000, určitě bude mít jinou návratnost investice než někdo jiný, kdo již prostory i vybavení má a pouze rozšiřuje provoz o rolovanou zmrzlinu.

Na jedné zmrzlině si při běžných cenách dá vydělat kolem 30 Kč. Samozřejmě záleží opět na mnoho faktorech. Je důležité udržet si kvalitu při nízkých nákupních cenách. Na surovinách se nevyplatí šetřit, radši o trochu zdražit zmrzlinu než používat nekvalitní ingredience.

Kolik zmrzlin se za den prodá, záleží hlavně na třech věcech: na kvalitě, marketingu a lokaci. Jak zmrzlina vypadá, je alfou a omegou celého tohoto podnikání. Kdo udělá všechno správně, ale jeho zmrzlina bude vizuálně nehezká, nemá šanci uspět. O chuti platí to stejné.

Druhou věcí je marketing. Zákazníky je důležité nejen získat, ale hlavně si je udržet. Pokud je ve městě rolovaná zmrzlina novinkou, hodně lidí ji přijde jen tak vyzkoušet. Proto je potřeba zajistit ten nejkvalitnější servis, aby byli s návštěvou spokojeni.

Aktivita na sociálních sítích a slevové akce jsou také ověřeným způsobem získání klientely. Branding je u rolované zmrzliny velmi důležitý. Inspirací v brandingu i v tom, jak vymyslet název firmy, mohou být značky Starbucks, Dunkin‘ Donuts či 720.

Třetím důležitým faktorem je lokace. I když není tak důležitá jako u tradiční tuctové zmrzliny, stále je třeba na ni myslet. Je dobré se držet u centra a na frekventovaných místech, ale zároveň si dávat pozor na ceny nájmů.

Podnik má být vidět, ne však za přemrštěnou cenu. Peníze je lepší investovat do online marketingu než do drahé lokace. Ačkoliv například Rolls Bros si vedou výborně i na drahých místech.

Marketing

Alespoň základní marketing je u rolované zmrzliny nutný. Sociální média jsou osvědčenou metodou získání nových zákazníků, celkového povědomí o značce a vydělávání přes internet.

TIP: Přečtěte si článek o tom, jak na profesionální tvorbu webu.

To, jak zmrzlina vypadá na pohled, je velmi důležité z hlediska marketingu. Ve chvíli, kdy její fotky budou sdílet zákazníci na sociálních médiích, má podnik prakticky vyhráno.

Úspěšná marketingová strategie, která se hodně osvědčila nejednomu manažerovi či majiteli kavárny, jsou věrnostní programy lákající například na každou pátou zmrzlinu zdarma.

Při vytváření marketingového plánu a obecně celého konceptu je důležité si uvědomit, kdo je hlavní cílovou skupinou podniku. U většiny stánků s rolovanou zmrzlinou jsou to primárně mileniálové a rodiny s dětmi.

Právě mladší generace si je obecně více vědoma toho, co jí a co si pouští do svého organismu. Proto kvalitní suroviny mohou být dobrým reklamním krokem. Tomu se dá také pěkně přizpůsobit další doplňkový sortiment.

Rodiny s dětmi jsou další velkou skupinou potencionálních zákazníků. Jsou ochotni utrácet. Pro rodinu s dětmi se finančně vyplatí víc dát si jednu rolovanou zmrzlinu a podělit se, než aby si každý objednal svou vlastní do kornoutku.

Samostatnou kapitolou jsou turisté, kteří u rolované zmrzliny také tvoří velice silnou zákaznickou skupinu.