jak-vydelavat-affiliate-marketingem-2

Jak vydělávat affiliate marketingem?

Reklama, za níž bude klient platit pouze v případě, že mu sežene zákazníky a zvýší prodeje? Přesně to je affiliate marketing. E-shopy v jeho rámci spolupracují s partnery, které v případě úspěchu odměňují procenty z prodeje. Jak s affiliate marketingem začít? A má nějaké nevýhody?

Digitální svět se stal nedílnou součástí osobních i profesních životů nás všech. Diskuze „jak vydělat na internetu“ jsou proto čím dál častější. Affiliate marketing světlo světa spatřil v roce 1998 a v současné době v Česku a na Slovensku hlásí každoročně vzestup o 86 %.

Fenomén s názvem affiliate marketing by měl znát zejména každý, kdo plánuje založit e-shop. Gigantům jako Alza, Mall, UrbanStore či Baťa generuje 5 až 15 % celkového obratu.

Affiliate partner

Affiliate marketing funguje na principu partnerství 2 stran:

  • inzerent – např. e-shop, který chce propagovat svůj produkt
  • partner – např. bloger, který produkt doporučí lidem a získá z něj provizi

Na začátku celého procesu stojí inzerent, který vytvoří affiliate program. Každý partner, který se do něj zaregistruje, získá unikátní affiliate odkaz se svým vlastním ID. Ten slouží k propagaci produktu či služby inzerenta.

Způsoby propagace jsou různé:

  • webové stránky (blogové články, recenze, videa)
  • newsletter (email marketing)
  • příspěvky na sociálních sítích (např. Facebook, Twitter)
  • vyhledávače

Cílem affiliate partnera je přimět co nejvíce lidí kliknout na odkaz a daný produkt či službu si přes něj koupit. Z návštěvníka by se měl stát zákazník. V případě úspěchu na tom obě strany vydělají inzerentovi jde zisk z prodejů, partnerovi předem domluvená provize.

affiliate-marketing-7504973
Affiliate marketing může vyzkoušet každý, kdo má vliv a dokáže do e-shopu nalákat zákazníky.

Kdo se na partnerství hodí? Obecně lze říci, že blogeři a influenceři, kteří z toho mají příjemný pasivní příjem. Affiliate marketing využívají i cashback portály, magazíny či affiliate katalogy. Jedná se také o způsob, jak vydělávat peníze na Instagramu a jak vydělávat na YouTube.

Ve hře je ovšem každý, kdo o produktech a službách dokáže psát a mluvit autenticky a s nadšením a hledá práci z domova. Jedině tak lze totiž docílit dokonalé propagace.

Affiliate síť vs. provizní software

Nejčastějším a nejjednodušším způsobem, jak vydělávat affiliate marketingem, je přidat se k již existující síti, která inzerentům zprostředkovává affiliate partnery.

Inzerenti pak affiliate síti odvádějí provizi ve výši asi 10 20 % z celkové hodnoty objednávky, může jít však o jakoukoliv předem dohodnutou částku. Určitě procento z ní si síť nechá na svůj vlastní provoz a část předá partnerům.

Druhou možností je jít do toho sám bez podpory affiliate sítě. K tomu je zapotřebí speciální provizní program, díky kterému budou mít o spolupráci obě strany (inzerent i partner) přehled. Ten si lze koupit či pouze pronajmout.

V provizním programu lze vidět přehledy a statistiky týkající se uskutečněných konverzí, stahovat reklamní materiály jako texty či grafické prvky a uchovávat platební a výkonnostní historii.

jak-vydelavat-affiliate-marketingem-5216739
Affiliate marketing využívá i velké množství významných českých e-shopů.

Čeští klienti si nejvíce chválí program Affilbox. Jednoduše se ovládá a disponuje prvotřídní zákaznickou podporou. Tato společnost spravuje také největší český a slovenský affiliate katalog, který v sobě sdružuje kampaně z AffilBoxu i z affiliate sítí či jiných softwarů.

Jaké výhody jednotlivé možnosti přinášejí?

AFFILIATE SÍŤPROVIZNÍ SOFTWARE
Rychlé spuštění affiliate programu×
Inzerent se nemusí o nic starat×
Inzerent nemusí shánět partnery×
Provize se odvádí pouze partnerovi×
Inzerent sám komunikuje s partnery ×
Inzerent si sám domlouvá provize×

Záleží na každém, jaké aspekty jsou pro něj důležitější. Kdo nechce mít s affiliate marketingem mnoho práce a zároveň mu nevadí nižší zisk, hodí se pro něj affiliate síť. Kdo touží po velkém zisku a je ochoten tomu obětovat nějaký čas i nervy, může vyzkoušet provizní software.

Kdo o affiliate marketingu či jiné formě online marketingu uvažuje, pomůže mu vyhledat si diskuze Jak vydělat na internetu. Dočte se tam mnoho osobních zkušeností a třeba najde jinou formu reklamy, která pro něj bude ideální.

Jak při affiliate marketingu postupovat?

Správné fungování affiliate marketingu vyžaduje dobrou přípravu a znalost celého procesu. Na co nezapomenout, aby marketingová strategie na internetu dosáhla kýžených výsledků?

  • zjistit si, zda je pro mě affiliate marketing vhodný
  • zvolit vhodnou affiliate síť, nebo si pořídit vlastní software
  • stanovit odměny a pravidla pro affiliate partnery
  • vytvořit partnerům reklamní formáty jako grafické bannery, texty a další
  • počítat a vyhodnocovat výkony jednotlivých partnerů

Obzvlášť důležitý je zejména první krok. Jenže jak zjistit, zda se pro mě propagace pomocí affiliate marketingu hodí? Jednoduchými počty. Stačí odečíst marži pro partnera a poplatek za pronájem měřícího softwaru. Výsledné číslo ukáže, zda i s affiliate marketingem dosáhnu na výdělek.

Obecně se dá říci, že affiliate marketing je vhodný hlavně pro ty obchodníky, kteří prodávají zboží s co největší marží.

Výhody affiliate marketingu

Inzerentovi affiliate marketing přináší množství výhod. Jaké jsou ty nejzásadnější?

  • platí partnerovi jenom za dokončené obchody, nikoliv za pouhé zobrazení webu
  • provizí jsou affiliate partneři motivováni dělat kvalitní reklamu
  • když eshop získá stálého zákazníka, který v budoucnu nakupuje přímo přes stránky, provize z prodejů odpadá
  • výhoda před konkurencí, která affiliate marketing neprovozuje

Tu hlavní výhodu představuje skutečnost, že je založen čistě na výkonu partnera. Inzerent mu platí pouze za dokončenou konverzi, tedy za poptávku či prodej. Za storno či vrácené zboží v zákonné lhůtě 14 dní se provize neplatí.

tipli-3666713
Tipli.cz je nejpopulárnějším českým cashback portálem. I ty fungují na principu affiliate marketingu.

Pokud inzerentovi affiliate partner nepřinese žádnou objednávku, provizi nezíská. Nestačí tedy, aby pouze zvyšoval návštěvnost a zobrazení webu, musí prodávat. Pro inzerenta se tak jedná o efektivní investici.

Takto nastavený systém partnera motivuje nad reklamou řádně přemýšlet – uvažovat, jak a kam odkaz umístit, aby přilákal co nejvíce zákazníků.

Nevýhody affiliate marketingu

Affiliate marketing je přirozeně doprovázen i množstvím slabin. Které nevýhody jsou ty nejzásadnější?

  • časová náročnost – komunikace a celková organizace affiliate marketingu zabere minimálně 10-15 hodin týdně
  • nekalé praktiky affiliate partnerů a nemožnost inzerentů je perfektně kontrolovat
  • vysoká investice do měřícího softwaru (např. český AffilBox stojí na rok 19 990 Kč bez DPH, zahraniční softwary jsou ještě dražší)
  • složité zprovoznění měřícího softwaru

Jednou z nejzásadnější slabin je to, že affiliate marketing v Česku a na Slovensku není tolik rozšířený. Pro inzerenty může být proto problematické najít vhodné affiliate partnery. Na druhou stranu to znamená menší konkurenci.

Nevýhoda doprovází i technickou stránku affiliate marketingu. Nastavení vlastního měřícího softwaru a jeho propojení s webem totiž bývá komplikované. Nejedná se však o žádný neřešitelný problém. Dnes už se s tím každý zkušenější programátor dokáže vypořádat během několika minut.

Některým inzerentům by mohlo vadit také to, že nemají jasný přehled o činnosti partnerů. Může se stát, že partner bude jejich produkt či web inzerovat způsobem či na místě, s jakým inzerent nesouhlasí nebo jaký bude poškozovat jeho pověst. I to se dá ovšem vyřešit, a to dobře nastavenými a předem domluvenými podmínkami.